Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Fínske školstvo po slovensky (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Podľa mňa dobré argumenty :-)

A dodávam len toľko, že kvalita učiteľov na školách závisí od kvality riaditeľov a kvality pedagogických fakúlt. A ozaj, kto rozhodne o tom, kto je kvalitný učiteľ, kvalitná fakulta..? Ak ministerstvo školstva, obávam sa, že sa nikam nepohneme, ak verejnosť, rodič...pohneme sa, ale nebude podobné Fínsku... :-) Pre začiatok by však trh s učebnicami by mohol byť ako prvý krok posunom vpred... :-)
 

Ucebnice...

Zijem v krajine kde ucebnice pre skoly sú vybrané z titulov ktoré vydavatelstvá ponúkajú. Vydavatelstvá sú zodpovedné za to aby ponúkané ucebnice splnali poziadavky kladené státom.
Kazdá skola má právo sa rozhodnút ktoré ucebnice vyberie z ponuky. To platí rovnako pre státne ako aj súkromné skoly.
 
Hodnoť

AUTOR:

Zaujímalo by ma,
čo si myslíte o tomto názore, publikovanom i v printovom vydaní denníka SME:
https://ondrejkascak.blog.sme....

(citujem:)
"...Odkazy zo vzdelávacej púte našej ministerky naznačujú, že týmto smerom sa chce uberať aj Slovensko.
Má to však jeden háčik.
Od roku 2007 začalo pútnikov ubúdať.
V troch cykloch testovania PISA (za ostatných 9 rokov) sa Fínsko začalo významne prepadávať.
V porovnaní s rokom 2001 o jeden celý školský rok.
Fínsky zázrak prestal fungovať, aj keď sa zásadné systémové reformy od 90-tych rokov 20. storočia už neudiali.
Tento fakt našim „odborníkom“ nejako unikol.
Vysvetlenie ponúka G. H. Sahlgren vo výbornej publikácii „Skutočné fínske lekcie – Pravdivý príbeh vzdelávacej veľmoci“ (2015). Sahlgrenova argumentácia je odborná, pomáha si jednak vývojom výskumných dát o fínskom školstve a taktiež aj vníma historický vývin fínskej kultúry a reforiem.
Závery sú jednoduché.
Pripisovanie fínskeho úspechu reformám z 90-tych rokov 20. storočia a ich následnému prehlbovaniu je absolútne neadekvátne.
Vývoj dát o výsledkoch vzdelávania naznačuje, že úspech v prvých kolách testovania PISA bol dôsledkom zotrvačnosti starého, jednotného, centralistického, na autoritu učiteľa a štátnu kontrolu zameraného modelu.
Fínsko sa nestalo lídrom vďaka novým reformám, ale napriek reformám.
No a keď sa už reformy začali dostávať do praxe, priamo spôsobili pokles výkonnosti.
Dnes už máme v pedagogickom výskume množstvo štúdií, ktoré ukazujú, že „fun learning“ prosto nevedie ku kognitívnej akcelerácii žiakov.
Má samozrejme pozitívny dopad na školskú klímu, radosť z učenia, no očakávať, že sa tým zlepšia vzdelávacie výsledky, možno len ťažko."

---
 

ber to tak

ze bloger so svojim vydavatelstvom potrebuju najmä predávať..
 

 

Kaščák (a podobne Pupala) sú borci, ktorí výborne poznajú nielen slovenské školstvo ale tiež zahraničné a majú možnosť skvele porovanávať a analyzovať.
 

 

Dobrý deň, ďakujem za Vašu reakciu. Blog p. Kaščáka som už dávnejšie čítal.
Ako ste si mohli všimnúť, autor sa vyjadruje k téme individualizmu a vyššej interakcie vo vzdelávaní, avšak argument proti decentralizovanému učebnicovému trhu a slobode pri výbere študijných materálov v jeho blogu nenájdeme.
Jediná poznámka, ktorá môže súvisieť s učebnicami, je to, že "úspech v prvých kolách testovania PISA bol dôsledkom zotrvačnosti starého, jednotného, centralistického, na autoritu učiteľa a štátnu kontrolu zameraného modelu."
My v rámci snáh o otvorenie trhu kontrolu nad učebnicami nepopierame, dokonca súhlasíme, aby bol posudzovaný súlad učebnice s ŠVP, čím sa zamedzí prenikaniu extrémizmu a mocenských snáh do učebných materiálov. Netreba zabúdať ani na spomínanú autoritu učiteľa - a tá v slovenskom školstve skutočne chýba.
Otvorenie učebnicového trhu by som rozhodne nepovažoval za súčasť "fun learningu“, ale za odstránenie brzdy vývoja a relevantnú kompetenciu škôl a učiteľov, ktorá funguje v mnohých európskych krajinách aj s tradičnejším školským systémom.
 


Najčítanejšie


  1. Peter Remeselník: Arogantný vodič zrazil dve ženy a ušiel - polícia ho potrestala nepotrestaním ... 2 152
  2. Róbert Bosák: 15 ľahkých prechádzok v Tatrách 830
  3. Rudolf Pado: Minister Gröhling, budíček! 548
  4. Věra Tepličková: Exemplárny trest!!! 486
  5. Soňa Fröhlichová: Švajčiari zavádzajú plošné nosenie rúšok v interiéri 176
  6. Maroš Chmúrny: Kotlebove prianie a nelegálny protest 153
  7. Vladimír Benčík: Mexiko 4/5 – Naozaj priletel mayský kráľ Pakal z vesmíru? (pamiatka Palenque) 142
  8. Irena Simunekova: Návraty - Hrad Šášov 133
  9. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (8. - 15.10.1920) 119
  10. Andrej Šverha: Cyklopotulky Považím na sklonku leta 106

Rebríčky článkov


  1. František Cudziš: Propagujúci sám vojak v poli (v Bratislave), IX.
  2. Miriam Studeničová: Obhajoba zákona karmy
  3. Štefan Vidlár: Mňa ..bne
  4. Miroslava Arpášová: Vraj kultúru nemáme v genetickej výbave
  5. Andrej Hossa: Rýchle (a jednoduché) tipy na darčeky
  6. Lukáš Baloga: Podľa kalendára už brexitové rokovania stroskotali. V skutočnosti je ešte stále šanca na n
  7. Milan Koval: Šialenstvo, zvané celoplošné testovania občanov Slovenska, ktoré sa pripravuje.
  8. Vladimír Bohm: Ako súvisí riziko záplav z priehrady Tri rokliny v Číne s našimi perinami?
  9. Marián Tkáč: Slovensko je vo vážnom stave od 21.3.2020. Dokedy?
  10. Jozef Legény: Kauza Matovič: priorita psychickej spôsobilosti politikov pred ich hmotnou zodpovednosťou


Už ste čítali?