Vyriešia digitálne učebnice problémy školstva?

Autor: Miroslav Tokarčík | 7.3.2019 o 15:35 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  707x

Nejedna diskusia o nedostatku učebníc končí jednoduchým zhrnutím - “ak by sme učebnice zdigitalizovali, bolo by po problémoch!” Myšlienka je síce pekná, ale ľahšie sa o tom hovorí, ako sa to zrealizuje. A my si povieme, prečo.

Čo sú digitálne učebnice

Podstata digitálnych učebníc sa dosť odlišuje od našej tradičnej predstavy - vernej elektronickej kópie tlačenej publikácie. Hlavnou úlohou e-učebníc je vytvoriť priestor, v ktorom učivo “ožíva”. Teória sa prepája so zvukovým obsahom, animáciami, videami a rôznymi bonusovými úlohami, ktoré sú riešiteľné iba online:

archív - Taktik vydavateľstvo

archív - Taktik vydavateľstvo

Okrem rozšírenia možností práce s učivom prinášajú digitálne učebnice aj zmenu v spôsobe riešenia úloh na vyučovacej hodine - vďaka interaktívnemu formátu učebníc sa žiaci aktívnejšie zapájajú do priebehu vyučovania a skupinová práca je živšia a zábavnejšia.

Benefity elektronických učebníc sú teda nesporné - pre súčasnú aj nastupujúcu generáciu sú atraktívnejšie ako papierové učebnice a podporujú rozvoj IT zručností nevyhnutných pre budúcnosť. Umožňujú veľkú mieru prispôsobenia (zväčšovanie a zvýrazňovanie písma, priame vkladanie poznámok) a vyhovejú tak aj slabozrakým žiakom či žiakom s poruchami učenia. Sú ľahké, skladné, ekologické a rovnako dobre využiteľné pre samostatnú aj skupinovú prácu.

S rýchlym rozvojom a dostupnosťou technológií teda neexistuje iná možnosť, ako nasadnúť na vlak digitálnej budúcnosti školstva. Týka sa to ako učiteľov, tak aj autorov a vydavateľov, lepšie povedané, “vývojárov” učebníc.

Ruka v ruke s technologickým pokrokom sa však objavujú aj prekážky, ktoré v rýchlom slede doby vedome či nevedome prehliadame.

Digitálne licencie

S digitalizáciou učebníc na Slovensku sa stretávame približne od roku 2011. 300 základných a stredných škôl získalo v rámci pilotného projektu Planéta vedomostí e-verzie matematiky, fyziky, chémie, biológie, prírodovedy a angličtiny. Ďalšie digitálne učebnice sprístupnilo Ministerstvo školstva koncom roka 2011 prostredníctvom projektu eAktovka (dohromady 26 druhov publikácií).

Koncepcia informatizácie a digitalizácie rezortu školstva s výhľadom do roku 2020 hovorí, že  “prioritou v najbližšom období bude pokrytie DEO (digitálneho edukačného obsahu) pre ISCED 0-1 (materiály pre predprimárne vzdelávanie a I. stupeň ZŠ), pokrytie spoločensko-vedných predmetov a komplexné pokrytie potrieb predprimárneho a primárneho vzdelávania”.

V súčasnosti však eAktovka obsahuje asi len 200 učebníc a literárnych diel, čo je oproti vyše 2000 druhom učebníc používaných na ZŠ len zanedbateľné číslo.

Prečo sa množstvo digitálnych učebníc zvyšuje tak pomaly?

Nuž, lebo pre digitálne učebnice platí to isté, čo pre ich papierových súrodencov. Na uzavretom učebnicovom trhu, kde je výber učebníc v kompetencii ministerstva školstva a prebieha prostredníctvom verejnej súťaže, sa rovnakým spôsobom obstaráva aj licencia na digitálne učebnice. To znamená, že víťaz obstarávania získa monopol na zabezpečenie papierových učebníc a zároveň aj na ich elektronickú verziu. 

Digitálne verzie učebníc od iných vydavateľov si (ako inak) škola a rodičia financujú sami. Keďže vývoj takejto učebnice je obsahovo i technologicky náročnejší, licencia na e-učebnice je pritom pomerne nákladná záležitosť.

Otvorenie trhu s učebnicami by zmietlo zo stola aj tento problém. Odstránili by sa každoročné problémy so zabezpečením tlačených učebníc (nedostatok, meškanie, neaktuálnosť, nákladné skladovanie a distribúcia) a licenciu na vybrané e-učebnice by si škola zakúpila z pridelených finančných prostriedkov na nákup učebníc. Vydavatelia by sa mohli prípadne inšpirovať Českou republikou, kde sa digitálne licencie poskytujú školám zadarmo ako benefit k nákupu papierových učebníc.

Vzhľadom na nastavenie našej učebnicovej politiky je aj problematika sprístupnenia širokej ponuky digitálnych publikácií vecou konečného otvorenia učebnicového trhu.

Materiálne zabezpečenie a financie

Digitálne vzdelávanie, to nie sú len PDF učebnice, ale aj množstvo potrebného materiálno-technického zabezpečenia (interaktívne tabule, PC, tablety, kvalitné internetové pripojenie) a doplnkových školení pre všetkých zamestnancov.

Rozvojová koncepcia do roku 2020 hovorí o uvoľnení 140 miliónov eur ročne zo štátneho rozpočtu na dobudovanie adekvátnej infraštruktúry rezortu a vybavenia škôl či na školenia pedagógov. V rozpočte verejnej správy 2018-2020 je uvedené, že na Informačné technológie v regionálnom školstve bude v rokoch 2019 a 2020 vyčlenených zo štátneho rozpočtu zhodne vyše 6 miliónov eur. Pri odhadovaných nákladoch 100-140 miliónov ročne je jasné, že to bude zas a znova beh na dlhé trate.

Kvalita učenia

Popri finančných a technologických kritériách digitalizácie je fajn zamyslieť sa, ako digitalizácia mení nielen formát, ale aj kvalitu učenia. Pozrime sa, čo na to internety.

Magazín Psychology Today poňal problematiku zoširoka a preskúmal vzťah medzi čítaním z obrazovky a sústredením čitateľa. Výsledky výskumu naznačujú, že “screen reading” negatívne vplýva na vnímanie textu a hĺbkové učenie. Toto sú dôvody: 

“Digitálnosť” čítaného textu. Čítanie z obrazovky obmedzuje a deformuje čitateľský zážitok, ktorý má vo všeobecnosti viaczmyslový charakter. Tablet či notebook neumožňuje konkrétny hmatový zážitok s čítaným textom, čím údajne znižuje mieru sústredenia a hĺbku nášho “ponoru” do textu.

Externé odkazy odvádzajú pozornosť. Prieskum sa realizoval na výskumnej vzorke 70 respondentov. Polovica z nich dostala za úlohu prečítať text obohatený o hypertextové prepojenia (odkazy na iné články označené podčiarknutím). Druhá polovica respondentov čítala rovnaký text bez prepojení.

Traja zo štyroch opýtaných, ktorí čítali prelinkovaný text, potvrdili zníženú schopnosť sústrediť sa naň. V prípade lineárneho textu zaznamenal poruchy sústredenia len 1 opýtaný z 10. Hyperlinky totiž podporujú “scam reading”, čiže rýchle, povrchné čítanie, ktoré presmerúva našu pozornosť a deformuje správny vývoj čitateľských techník.

Prispôsobovanie textu - ak máme vo zvyku prispôsobovať si čítaný text zmenou veľkosti písma, prípadne ak je text dlhší ako viditeľná časť obrazovky a vyžaduje scrollovanie, miera porozumenia textu klesá. Už minimálne zmeny zorného poľa totiž spôsobujú, že si nedokážeme vytvoriť mentálnu projekciu textu, a tým si ho lepšie zapamätať a ukotviť v pamäti (určite si vybavíte jednoduchý príklad zo školských čias - odpoveď na túto testovú otázku som mal v zošite na pravej strane, v hornej časti a s červeným nadpisom...).

Multitasking - Až 90% zúčastnených v prieskume uviedlo, že používanie tabletu alebo iného elektronického nosiča ich navádza k neefektívnemu multitaskingu a k nižšej odolnosti voči rušivým elementom (neustála kontrola sociálnych sietí, reklamy, počúvanie hudby a podobne). 

Deti a tablety

Ďalšia analýza sa venovala konkrétnemu vplyvu “screen readingu” na vývoj dieťaťa a závislosti medzi dĺžkou čítania z tabletu a vývojom mozgu.

Podľa štúdie Kognitívny vývoj mozgu adolescenta (Adolescent Brain Cognitive Development) vypracovanej Národným inštitútom zdravotníctva v USA sa deťom, ktoré používajú mobil alebo tablet dlhšie ako 7 hodín denne, stenčuje mozgová kôra.

Prieskum realizovaný na vzorke 4500 detí vo veku 9-10 rokov odhalil negatívny vplyv technológií súvisiaci so zhoršovaním pamäte a oslabovaním kognitívnych schopností. Pokles výsledkov pritom zaznamenali už v prípadoch používania tabletu dlhšie ako 2 hodiny denne.

Berúc ohľad na pozitíva, negatíva či otázniky spojené s digitalizáciou, ide o pravdepodobnosť hraničiacu s istotou, že ju čaká nezastaviteľný progres. Ovplyvní nielen spôsob výmeny informácií v spoločnosti, ale aj formát vzdelávania. Je však pri súčasnom nastavení učebnicového systému kľúčovým problémom nášho školstva?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Kováčik je stále špeciálny prokurátor a má previerku

Funkcie sa vzdal listom až k 31. januáru

Dobré ráno

Dobré ráno: Odíde Sulík kvôli Matovičovi z koalície?

Čo sa deje vo vládnej koalícii.

Komentár Zuzany Kepplovej

A čo ak nie sme vo vojne

Čo robíme, keď sa vyloďujeme, zhadzujeme atómky a národne povstávame proti hnusobe?


Už ste čítali?