Prečo potrebujeme otvoriť učebnicový trh

Autor: Miroslav Tokarčík | 9.5.2018 o 10:21 | Karma článku: 2,16 | Prečítané:  914x

Hoci sme len na začiatku mája, som si istý, že sa história opäť zopakuje. Chýbajúce učebnice na školách sú už tak trochu tradíciou. V čom robí náš štát  “školácku chybu”, že učitelia stále nemajú z čoho učiť? 

Hlavnou príčinou tohto problému je takzvaný centralizovaný model obstarávania učebníc. V praxi to znamená, že o výbere schválených, bezplatne poskytovaných učebníc pre základné a stredné školy sa rozhoduje centrálne na pôde ministerstva školstva. Tento zastaraný a spiatočnícky systém je dnes už európskou raritou - okrem Slovenska ho využíva už len Malta, Cyprus a Grécko. Prečo je podľa nás zmena nevyhnutná?

Netransparentná súťaž návrhov

Výber centrálne zabezpečovaných učebníc prebieha prostredníctvom verejného obstarávania. Jeho prvou časťou je vyhlásenie “súťaže návrhov”. Vydavatelia, ktorí sa do súťaže zapoja, musia svoj návrh učebnice predložiť v skutočne nerealistickom termíne (niekedy len 40 dní od vyhlásenia konkurzu!). Z dlhoročných skúseností vieme, že tvorba kvalitného učebného materiálu pritom trvá aj niekoľko rokov. Posudzovanie súťažných návrhov (na základe subjektívneho hodnotenia) má na starosti konkurzná komisia. Niekoľko jednotlivcov rozhoduje, ktorá učebnica bude najvhodnejšia pre tisícky škôl bez ohľadu na ich špecifiká, zameranie, učebné postupy...

Plytvanie verejnými zdrojmi

Víťazné, čiže ministerstvom schválené učebnice, sú školám poskytované bezplatne. Ak však škola vyhodnotí štátne učebnice ako nevyhovujúce alebo nekvalitné, alternatívne učebné materiály si už musí zafinancovať z vlastných zdrojov, respektíve s podporou rodičov. Poskladajú sa tak na ďalšie učebnice pre svoje deti a tie štátne sa hromadia v školských skladoch...

Neefektívna centrálna distribúcia

Distribúciu učebníc z centrálneho skladu do škôl zabezpečuje výhradný distribútor, na ktorého sa vyhlasuje samostatné verejné obstarávanie. Okrem toho, že výber znamená ďalšie mesiace čakania a byrokracie navyše, centrálna distribúcia spôsobuje aj kapacitné a logistické problémy a následné meškanie učebníc do škôl. Niekedy aj o mesiace od začiatku školského roka.

Táto učebnicová diktatúra negatívne vplýva na všetky strany - školy, rodičov i žiakov. Škola nemá právo vybrať si bezplatné učebné materiály, ktoré lepšie vyhovujú jej potrebám a učebným postupom. Výber alternatívnej učebnice je finančnou záťažou pre školy a rodiny a študenti zo sociálne slabších pomerov sú tak nútení využívať jediný a často nevhodný materiál. Aké sú dôsledky?

Pozrime si výsledky našich žiakov v medzinárodných meraniach. Podľa TALIS 2013 až 82% učiteľov pracuje v školách, ktoré majú nedostatok učebného materiálu. V rebríčku PISA 2015 získali naši 15 roční žiaci v oblasti matematickej, čitateľskej i prírodovednej gramotnosti podpriemerné výsledky voči ostatným krajinám OECD. Takéto výsledky sú oproti štandardom rozvinutých krajín EÚ dlhodobo nevyhovujúce.

Čo by prinieslo otvorenie učebnicového trhu?

Pod otvorením trhu rozumieme tri základné a zásadné zmeny. Prvou zmenou by bolo zrušenie súťaže návrhov a verejných obstarávaní na každú učebnicu. Dobrou inšpiráciou je český učebnicový model - autor, ktorý pripraví učebnicu, ju v ľubovoľnom termíne predloží ministerstvu na posúdenie súladu so Štátnym vzdelávacím programom. Schválená učebnica je automaticky zaradená do zoznamu bezplatných učebníc. Eliminovala by sa tak nárazová príprava nových učebníc a ušetrili by sa aj nemalé náklady na verejné obstarávania.

Druhou zmenou by bolo rozšírenie ponuky bezplatne zabezpečovaných učebníc o všetky materiály, ktoré sú podľa ministerstva v súlade so Štátnym vzdelávacím programom. Škola by tak mohla zohľadniť pri výbere učebníc svoje špecifiká (práca s nadanými deťmi, športové triedy) i preferované metódy výučby (Montessori, Hejného metóda).

Treťou požadovanou zmenou a úľavou pre štátny rozpočet je prenechanie nákupu učebníc priamo školám. Ušetrili by sa tým náklady na obstarávanie distribútora, centrálne skladovanie a rozvoz učebníc a tie by sa vďaka individuálnej distribúcii dostali do škôl včas a v požadovanom množstve. Podobne ako v Českej republike by skladovanie a distribúcia učebníc spadala do nákladov vydavateľstiev.

Na tejto zmene by veľmi získala aj kvalitatívna stránka učebníc. Uvoľnenie trhu by prinieslo vyššiu konkurenciu medzi učebnými materiálmi a prirodzene vyššie nároky na kvalitu učebníc. Autori by tak odovzdávali len skutočne kvalitne spracované materiály. Zrýchlila by sa aj aktualizácia materiálov a flexibilita pri nových požiadavkách na vzdelávanie.

“Detské choroby” nášho školstva a každoročne sa opakujúci problém meškajúcich učebníc nesmieme považovať len za nepríjemný fakt.

Zdôrazňujeme potrebu verejnej diskusie a ocenenie tvrdej práce učiteľov či autorov učebníc. Ak chceme kvalitnejšie vzdelávanie a úspešných študentov, ktorí budú konkurencieschopní v medzinárodných meraniach, musíme zdôrazňovať potrebu otvorenia učebnicového trhu. Nasledujme fungujúce učebnicové systémy Česka, Rakúska, Poľska či Fínska. Dajme školám možnosť pracovať s učebnicami, ktoré sú pre ne vyhovujúce. Prečo nie na Slovensku, ak môžu fungovať v Litve, Estónsku či Chorvátsku?

Ak Vás tato téma zaujala a stotožňujete sa s našimi myšlienkami, budeme radi, ak sa pridáte k nášmu úsiliu. Ak by ste nám chceli v našich aktivitách pomôcť, napíšte nám na: taktik@taktik.sk.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?